måndag 9 januari 2012

Heartfulness – en ny form av mindfulness



Titel: Heartfulness – Din väg till glädje i nuet
Författare: Cecilia Åkesdotter
Förlag: Heartfulness inspiration
Publ. år: 2011
Sidantal: 255, inbunden
Datum: dec 2011
Rec: Nina Matthis


Att vara i nuet, att inte grubbla på dåtiden eller på framtiden, utan att verkligen se och uppleva det Stora Liv som vi är mitt uppe i, är en gammal andlig levnadskonst. Nu har detta medvetna förhållningssätt spridits i västvärlden genom begreppet mindfulness. Läkaren och professorn Jon Kabat-Zinn, grundaren av Mindfulness Meditation, dök upp i helt rätt tid då stress, ångest och så kallat utbrända och sjukskrivna människor verkligen blivit ett problem i samhället. Man kanske kan säga att Kabat-Zinn, verksam i USA, gjorde meditationen rumsren med sin stressreducerande metod, som alla slags människor kan ta till sig. Lite som yoga. Även om dessa ”metoder” inte är nya på något sätt, utan är uråldriga.

Jag har inte recenserat några mindfulness böcker tidigare. Jag har kikat i dem, men tyckt att det har varit alldeles för mycket bokstäver för att komma fram till något så avskalat, rent och kärleksfullt som att ”leva i nuet”. Så därför blev jag nyfiken när jag hittade en bok i ämnet med titeln Heartfulness, skriven av Cecilia Åkesdotter. Omedelbart kände jag att denna bok kunde vara ett sätt att ta mindfulness ett steg vidare (vilket även är författarens önskan och avsikt). Och det visade sig också stämma när jag började läsa boken.

Om jag vill lära mig något om Närvaro av någon, som för mig är en andlig, expanderad, klar, vilsam och ljus uppmärksamhet, så räcker inte ord – hur många eller kloka de än är. Jag vill också känna närvaron hos den som förmedlar dessa specifika insikter. Det som författaren och föreläsaren Cecilia Åkesdotter har lyckats med är just detta enkla (och för många så svåra) att förmedla en särskild närvaro genom orden. Enligt min mening skriver hon med hjärtat och det är också det som skapar den där närvaron i hennes närvaro-bok. Meningarna är korta, enkla och samtidigt kärnfulla. Hon berättar glimtar från sitt eget liv, som varit tufft på många sätt, särskilt i barndomen. Hon varvar egna upplevelser med förklaringar, goda råd, insikter och tips om ett närvarande liv, på ett behagligt och inspirerande sätt.

Jag får en känsla av att Åkesdotter, som tidigare gått kurser i mindfulness, har en egen ”andlig närvaro” oavsett dessa kurser. Det känns helt enkelt inte som att hon lärt sig allt detta på kurs. Hon tycks äga en sorts medvetenhet som har funnits där ”hela livet” - vilket också kan spåras i boken, bland annat genom en ”andlig” eller ”medveten” teckning hon ritade när hon bara var två år och nio månader gammal! Sådant är alltid intressant, tycker jag, som älskar det genuina. Det är nog så, att man måste ha en stark kontakt med sitt inre väsen för att skriva om något på ett nytt sätt. Att ta något ett steg vidare. Åkesdotter tar mindfulness vidare till heartfulness. Av egen erfarenhet vet hon att det är kärlekens energi som skapar verklig närvaro, expansion och glädje i nuet. En insikt och en upplevelse som hon mer än gärna delar med sig av.


© NM, SoulBooks, jan 2012

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar