lördag 20 augusti 2011

Grönt är skönt - hälsodrinkar för energi och glädje


Författare: Victoria Boutenko
Titel: Grönt för livet. Inspiration till ett friskare liv med gröna smoothies
Förlag: Friendly Fruits
Publ. år: 2010 på svenska (2005 på eng)
Sidantal: 176. Häftad.
Rec datum: aug 2011
Rec av: Mikael Matthis


När det gäller den här typen av böcker kring väldigt riktade hälsofrågor brukar mitt intresse vara ganska ljummet. Och sällan blir jag riktigt engagerad eller berörd. Jag brukar känna att det här är nog väldigt bra och nyttigt etc, men inte riktigt så intressant ändå. Den här boken var det annorlunda med. Jag började bläddra i den, och blev plötsligt ganska gripen.

Av vad, kan jag undra sedan? Kanske av att författaren har en väldigt energirik ton, men utan några ”krav” på uppmärksamhet eller att jag ska följa dessa tankebanor eller hälsotips. Det är opretantiöst beskrivet, men samtidigt levande och konkret.
Victoria Boutenko är ryska från början men lever i USA sedan många år. Den "ryska tonen" tycker jag finns med här; en sorts kraftfull direkthet, samtidigt lite enkel och med starka rötter i naturen på ett varmt och uttrycksfullt sätt.

Budskapet är klart; gör (eller köp genom andra om du hellre vill det) gröna smoothies och må bättre. Dessa drinkar består av grönt liv, dvs sallad och andra gröna växter blandade med frukter. Tipset är att inte blanda för många sorter utan hitta några mer renodlade kombinationer som passar just dig.
Vad är det som är så bra med det här då? Jo, dessa gröna växter är tydligen bland det mest nyttiga vi kan få i oss. Det vet vi förstås redan. Idag har salladen sin givna plats i de flesta lunch- och middagsrätter. Skillnaden här är att dessa livgivande, näringsrika skönheter mixas och blir en mojsig röra som lätt kan drickas. En del kan tycka utseendet på dessa kan verka lätt frånstötande. Men ta inte miste på ytan, utan känn smaken. Och energin!

Smoothies som de också kallas blev populära främst genom frukt och yoguhurt eller glass i kombination för ett antal år sedan.Nu ökar intresset för mer renodlat gröna drinkar i sig. Jag förstår att folk, som författaren, kan leva enbart på dessa. Andra blandar dock ut med mixade nötter, frön och grönsaker och får på så sätt i sig en hel del protein. Annars ska grönskan i sig tydligen kunna ge kroppen allt det den behöver. Det gäller förmodligen ändå inte alla slags människotyper, även om förf tror det. Men hon är också noga med att berätta om att människor kan äta vad som helst och ändå få ut mycket av dessa gröna tillskott. Ett kapitel ger också intressanta och detaljerade exempel där folk själva berättar om olika positiva effekter, tillfrisknanden också från krämpor och sjukdomar.

Idén är också att kroppen smälter denna föda fortare än vanlig föda och därmed sparar sin energi. Som istället kan användas till annat. Också att den är rå, inte kokad eller stekt, innebär att den behåller sina näringsämnen i mycket högre utsträckning.
Det är logiskt. Sedan behöver man nog också gilla det som en livsstil för att använda detta näringsintag i större omfattning. Förf gör det och har också det som ett engagemang för naturen och för djur, inte minst chimpanserna som hon har studerat i samband med denna kost.

Jag tror inte vi behöver efterlikna dessa i sig säkert trevliga djur, det är inte vår uppgift. Att gå så långt att man passerar eller mixar all sin föda tror jag heller inte är nödvändigt. För min del gillar jag att tugga och känna smaken av olika rätter. Däremot ser jag dessa gröna härligheter som ett perfekt tillval. Också som en möjlighet att enkelt använda vid behov av att rensa kroppen.



© CMM SoulBooks, aug 2011.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar